Brukstingsskulpturen
2005-2006

Intensjonen var å bygge tre parralelle modellverdener i hver sin farge; en tranparent rødt, en mørk-sort og en hvit. Jeg ville kjenne på hva de enkele fargene ga seg ut for og representerte. Jeg forsøkte å få med vesentlige kultur/sivilisasjonsting, kulturens hjelpemidler og forlengelser av dem. Det jeg syntes var intressangt var å bygge dem opp av omtrent de samme tingene, og se hvordan det utvikle seg i forskjellig rettninger etter som det falt seg slik. Tingene har sin representerende verdi i seg selv nokk.

Jeg skulle gjærne ha sett arbeidet utvikle seg mere men ser ikke hvordan og hvorfor jeg skal fortsette med det nå, etter utstillingen på Oslo kunstforening. Det tok forferdelig lang tid å lage så mye at det ble passe "Barokt", selv om jeg fikk hjelp av Ingvild Havstad ofte to dager i uken i nesten ett halvt år. Kansje ting tar en annen form senere - eller ikke.

bilder >>

Dobbeltbilder/Stripebilder   
2003-2006

Jeg har i faser over flere år jobbet med å kombinere to og to fotografiske motiver med hverandre. I starten skar jeg opp fotografiene i striper. Senere skrapte jeg det ene bildet ut av det andre digitalt. Jeg synes det har vært litt tilfeldig hva som har fungert, og har ikke funnet noen dobbelttemaer som engasjerer meg voldsomt enda, men jeg ser ikke bortifa at nye forsøkfaser kommer.

bilder >>

Ufoen
2001-2002

Dette var første gang jeg begynte å jobbe med plexiglass og brukte strøm for å få den til å lyse og gå rundt. Alle delene ble pusset for å få lyet til å spre seg utover så det kunne sriver på. Tekstene ble malt på med oljemaling. Jeg håpet at Ufoen skulle bli en tingliggjøring av tekstenes innhold. Jeg syns nå tekstene er ganske triste. Likevell skulle Ufoen ha hatt permanent plass i ventehallen på Jærnbanestasjonen eller Gardemoen og snurra og lyst for de som skal dra langt vekk...

bilder >>

Manpower Dokumentet
1998-2001

Manpower Dokumentet ble påbegynt rett etter endt utdanning. Jeg ville ha jobb med en gang og helst få sett hva som helst - mye av byen. Det var selvfølgelig en skuffelse da det ble gjennom Kantinene, en skjebenens ironi over livsplanlegningen min og hvor folk trengs, det lille jeg fikk se av værdenen var bedriftenes inngangsparti og alle deres mange kronglete beliggenheter, og mange visdomsord som handlet om "sånn gjør vi det her". Oppvaskrommene mine - våre var ofte rom for dyptfølt aggresjon, som vi jobbet på, og det stilte vel bare ett av våre behov; å få noe gjort - rent. Hver gang jeg skulle opptre ett nytt sted var det mye nerver vær gang. Men det var trots alt bedre en å bli et av disse stedene. Jeg var jo kommet i feil brangsje, men viktig arbeid og betalt.

Hvorfor jeg tok med Itching vet jeg ikke helt jeg sys bare det er bra, fordi den fokuserer så mye på livsprosesser og at det står i et skrikende og skurrende forhold til instrumentaliseringen som krevs av arbeidstakeren i aksjon.

bilder >>

Rett-ningen
2001

Lost...

bilder >>


Du!-installasjonen
1999

Du!-installasjonen er en "handlig" bygd på bakgrunn av en drømm om å slite ut andre mensker; de skulle i allfall få anerkjennelse og takk for seg med kiste og navn. Arbeidet består av omlag 400 småkister/esker med lokk med reelle navn på, oganisert i grupper etter første bokstav i navnet - mitt alfabetiske arkiv.

bilder >>
Forsvinningens gang
1997-1998

Et eksperimentelt arbeide bestående av mange deler hvor jeg prøvde å finne og arrangere levende ("uroer") arbeider og arbeidsformer. Noe ble dokumentert med foto annet med film og video, og noe ble ikke dokumentert. Filmen er satt sammen av super8film dokumentasjonen. Selv kaller jeg det pyromanprosjektet fordi ildspåsetting hadde en sentral rolle i det guffet jeg hostet opp, også når jeg fant på andre ting som å fange vindens og luftens former med røyk og tynn plast var det i forhold til mengdeberegning og følelsen av farer.

Når er det grei og snilt og når er der domt og farlig, hva vetjeg/kan jeg lære? Hva klarer/takler jeg? Jeg jobbet med å flytte det som hørte hjemme inne ut, og det som hørte hjemme ute, inn i et hus.

bilder >>